Retró metró - M3

 2014.10.22. 14:30

A fővárosban élők számára talán már nem is számít meglepőnek az a hír, hogy a hármas metró valamelyik megállójában felszáll a füst. Ezen érthető okokból már napirenden van a hármas metró felújítása. A Fővárosi Közgyűlés augusztus 25-i döntése értelmében remélhetőleg meg fog kezdődni a több ütemű, mindent átfogó felújítás.

E hírek kapcsán talán a városvédőknek eszébe juthat a kettes metró rekonstrukciója után az „egyéni jelleg jegyében” elkészült jellegtelennek mondható, az egyedi megoldásokat mellőző állomások kialakítása. Az idén átadott négyes metró, művészi módon kialakított állomásai éppen egyedi, kortárs dizájnjuk miatt arathattak oly nagy sikert és nyerhettek el számos építészeti díjat. A hármas metró felújításánál fenn áll a választás lehetősége, hogy a hetvenes és nyolcvanas évek belsőépítészeti kialakítását megtartva, azt felújítva, de nem eltüntetve továbbra is megmaradjanak az egyedi megállók.

001.jpg

Deák Ferenc tér, João Vieira csempéi

A hármas, észak-déli vonal öt ütemben, 1971 és 1990 között épült meg. Az első szakasz a Deák Ferenc tér és a Nagyvárad tér között 1976 októberére készült el. Az ünnepélyes megnyitót 1976. december 31-én tartották a Nagyvárad téren. A metróállomások belsőépítészeti megoldásai tehát a '70-80-as évek látásmódját, formanyelvét őrzik, így négy évtized távlatából már leszűrhetőek értékei, amelyek közül a köztéri művészi alkotások és az egyedi megjelenésre való törekvés mindenképp kiemelendő és kellő érzékenységgel védendő.

A Deák Ferenc térnél lévő csempék különlegességei a peron utasforgalmi terének. 1994-ben a BKV küldöttsége az Európai Kulturális Hónap keretében Budapest testvérvárosába, Lisszabonba látogatott az ottani tömegközlekedési vállalathoz. A találkozó végén a portugálok João Vieira portugál festőművész művét ajándékozták Budapestnek. Vieira alkotásaiban visszatérő motívum a kalligráfiák használata és a népek közötti kulturális kapcsolatok erősítése. E célnak a jegyében alkotta meg a 3-as metró Deák téri állomásán látható betűs mozaikcsempéket 1996-ban. A csempéken három magyar versrészlet olvasható össze portugál fordításban, és három portugál versrészlet vehető ki magyar fordításban.

002.JPG

Ferenciek tere

A Ferenciek terén az átalakítás után már a Károlyi utca irányába futó közlekedőben látható az a négyzetes lapokból összeálló Budapest növekedését ábrázoló murália, amely Papp Oszkár Kossuth-díjas festőművész tűzzománc kompozíciója.

003.JPG

Kálvin tér, Illés Gyula domborműve

A Kálvin téri aluljáró kiemelkedő értékét képviseli az aluljárón – ugyan befalazva, de – átfutó középkori városfal. A kettes metró építésekor az Astoria megállóhelynél 1963-ban bukkantak a Hatvani kapura és a mellette elterülő 6 m vastag falú rondella maradványaira. 1974-ben ehhez hasonlóan találtak rá a hármas metró Kálvin téri megállójának kialakítása során a Kecskeméti kapura. A városfal a Fővám tér, Múzeum körút, Károly körút, Deák Ferenc utca vonalán húzódott, három kapuja pedig három égtáj felé nézett: délen a Kecskeméti kapu (Kecskeméti utca és a Kálvin tér sarkán), keleten a Hatvani kapu (Kossuth Lajos utca és Múzeum körút sarkán) északon pedig a Váci kapu (Váci utca északi végén). 1976-ban a metró elkészültével azt, ami a 15. században épített védrendszerből megmaradt, befalazták. Az így nem látható városfalra és a Kecskeméti kapura emlékeztet Illés Gyula 1983-as domborműve. Az alkotás az aluljáró falán félkörívben húzódó, szétváló földkéreglemezekre emlékeztető vörösmárvány falsáv.

004.JPG

Corvin negyed

A Klinikákon előremutatóan már megjelenik a nyolcvanas évekre jellemző posztmodern építészeti színhasználat. A szinte védjegynek számító piros sárga színezés célja, hogy színkódokkal megkönnyítsék az utasok tájékozódását.

005.JPG

Klinikák

Az építkezés második szakasza déli irányba kezdődött meg, és négy évig tartott, így a Nagyvárad tér és a Kőbánya Kispest között húzódó szakaszt 1980. március 29-én adták át. Az ekkor kialakított állomások követik a Klinikák állomás színhasználatának logikáját, így a Népliget zöld, a Pöttyös utca megállója narancssárga, a Határ út pedig mélykék színezést kapott. Az első szakasz mélyállomásai helyett itt már kéregvasút készült, mélyen vezetett fúrópajzs használata nélkül. A harmadik ütemben, 1981 decemberére készült el a Deák Ferenc tér és a Lehet tér közötti rész, majd ezt követte az 1984 novemberében átadott Árpád hídig tartó szakasz. Az Arany János utcai megállóban 2003-ban avatták fel azt a Kányádi Sándornak dedikált fapadot, amelyet a Hiúság című verse inspirált. A narancssárga padok a nyolcvanas évek formatervezésének esztétikailag igényes példái. A Nyugati pályaudvar megállóban található Klézl Marina 1984-es Hullámzás című, fém körökből összeállított műve.

006.JPG

Népliget

A Dózsa György úti megálló is művészi értékű kialakítást kapott. A mindkét oldalon látható fekete-fehér-piros színeket használó graffiti szerű, lapokból álló festmény Szász Endre alkotása. A mű a Dózsa témának egy kései megvalósulása, mely egyedi módon ötvözi a mainstream politikai megrendelésre született monumentális alkotásokat az ekkoriban ébredező graffitis szubkultúra szemléletével. Újpest-Városközpontig, a végállomásig a metróvonal csak a rendszerváltás után, 1990 decemberében egészült ki.

007.JPG

Pöttyös utca

Az építészettörténeti, a képzőművészeti értékeken túl jelentős figyelmet érdemelnek a hármas metró állomásainak burkolóanyagai, így például a Kálvin tér, a Ferenciek tere, a Deák tér, a Nyugati pályaudvar, az Ecseri út állomások édesvízi mészkő burkolatai. Az édesvízi mészkő sok esetben őrzi a növények nyomait, ezen kívül konzerválja a vízben és annak partján élt puhatestűek és a környéken élt, a tóba belehullott vagy bemosódott gerincesek maradványait. Az édesvízi mészkőben növényi lenyomatok, csigaházak, teknőspáncél, ormányos koponya és ősemberi maradványok is láthatóak lehetnek. Az édesvízi mészkő építési célokra kiválóan alkalmas, mivel jól faragható. Édesvízi mészkövet a római kortól kezdve használtak, és megtaláljuk a Parlament, a Budai Vár, a Gellért fürdő, a Művészetek palotája és a Nemzeti Múzeum épületén is. A megállók burkolatain jól kivehető a növények okozta szivacsos szerkezet, valamint a kisebb állatok, csigák, kagylók lenyomatai.

10.JPG

Dózsa György út, Szász Endre pannói

A metrófelújítás elkezdése előtt szükséges a számvetés és a mérlegelés, hogy ne ismétlődhessen meg, ami a kettes vonal állomásainak felújításakor megtörtént: jelentős értékek végleg elvesztek. A kettes metró új tucatállomásai helyett érdemes újragondolni a felújítás logikáját és észrevenni az értékeket a nyolcvanas évek belsőépítészeti és dizájn megoldásaiban.

Sidó Anna

A bejegyzés trackback címe:

http://oroksegfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr426817057

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2014.10.22. 18:35:41

A Dózsáról érdemes megemlíteni, hogy maga Szász Endre sem tartotta nagyra ezt a művét. Amit én személy szerint sajnálok, mert kezd kicsit lepukkanni (itt-ott letörtek belőle darabok), és a felújításra - hivatkozással Szász elhatárolódására - nincs sok remény.

Pedig már hozzátartozik az állomáshoz, igazán egyedivé, a szerelvényből kipillantva is egyértelműen felismerhetővé tette. Személy szerint nem találom rossznak ezt az alkotást, örülnék, ha megmaradna.

A Városjáró bloggere elég vehemensen próbálja megmenteni a pannót, védetté nyilvánítási eljárást is indított, de nagyon nyögvenyelősen megy (vagyis inkább sehogy), amit sajnálok.

Rodolfo63 2014.10.23. 21:41:58

érdekes poszt, bár a második felére a szöveg és a képek kezdenek némileg kaotikus kapcsolatot kialakítani egymással

Grgabácsi 2014.10.23. 21:53:14

Az Árpád hídtól kifelé eső szakasz stílusa a müncheni metróban köszön vissza, azazhogy fordítva.

szombi 2014.10.23. 22:08:33

Inkább örülni kéne hogy végre elkezdik felújítani!
Mi a jó büdös francnak kell még finnyáskodni itt?
Csak szólok, hogy az építészeti, "művészeti" értékek megtartása a LEGOLCSÓBB megoldást jelenti.
Miért kellene hozzányúlni ezekhez? A metrófelújítás nekem az alagutak felújítását és a szerelvények cseréjét jelenti, SEMMI MÁST!

Albu 2014.10.23. 22:42:37

Kifejezetten jól tájékozódó típus vagyok, de a kelt–nyugati a homogenizáló átépítés óta állandó szívás, hogy melyik fehér állomáson járunk, esetleg hova van kiírva a név.

MolnarErik · http://heraldika.blog.hu/ 2014.10.23. 22:43:42

@szombi: A 2-es Metró megállóinak egyediségét sikerült jól szétbaszni a felújítással, és igénytelenebb is lett kinézetre. Úgy látszik ott nem a megtartást tartották a legolcsóbb megoldásnak.

Mákony Béla 2014.10.23. 23:33:39

Jó, azért emlékeim szerint a kettesen a felújítás előtt sem voltak túl egyediek az állomások, legalábbis én nem emlékszem, hogy olyan egyszerű lett volna kinézve megállapítani, hol járunk. Csak a sötétes, piszkosszürkés színekre emlékszem.

Szóval a hármasnál szerintem jogos a dörgés, de a kettesnél inkább csak az álcivil hupákolást láttam. (Lásd még: mentsük meg az UV- villamost!!!! Igaz, hogy matuzsálemek, az energiahatékonyságuk értékelhetetlen, zörögnek, és úgy néznek ki, mint a hasmenéses bálnák egy másik bolygóról, de annyira jók, és magyar gyártmányok!!!!) :)

engedélyes pinaellenőr 2014.10.24. 01:36:39

@szombi: Csakhogy köll a megrendelés a haveri cégeknek. Garantálom, hogy harmadrészt kizárólag ezért turkálják furkálják állandóan a várost..

Yobbágy Fery 2014.10.24. 08:32:08

Részben egyetértek, a színvilágot érdemes megtartani, de ha egy mód van rá, akkor a jelenleginél igényesebb kivitelezésben kéne. Értem én, hogy sokaknak a '70-es, '80-as évek retró stílusa bejön, de szerintem lehetne sokkal szebb is.
Mondjuk ha már hármas metró. Nem ártana befejezni, mert szerencsétlen káposztásmegyeriek a mai napig várják, hogy kimenjen hozzájuk, délen meg jó lenne, ha kimenne Ferihegyig (vonat ugyanis nem megy arra - ill. de, csak utána gyalogolni kell nem is keveset -, a 200E buszt meg akár meg is lehetne szüntetni és lenne végre normális közvetlen kapcsolat a reptér és a belváros között).

nyelv-ész 2014.10.24. 09:08:41

Nekem a hármas metró már a megnyitásakor is egy bénaságnak tűnt a gyerekjátékokra emlékeztető színeivel, meg az undorító műanyag székeivel. Felőlem mehet a levesbe a design Dózsával, Kálvn téri márványpuncival együtt. Helyette jöhetne olyan anyaghasználat, ami szebben öregszik, mint a polipropilén meg a bádog.

eszim 2014.10.24. 09:19:20

A normális takarítás tiltva van a bkv-nál? A képeken is jól látszik (én a Pöttyös utcaival találkozom napi szinten), hogy vastagon dzsuvás minden, főként a falakon, lámpákon, székeken, de mindenen csak gyűlik a mocsok, érződik az elhanyagoltság.

Kerek négyszög 2014.10.24. 09:22:24

A mai napig emlékszem a 3-as vonal utolsó szakaszának megnyitásakor is még minden állomás csillogott-villogott, a szerelvényekkel együtt. A burkolatok, a székek, minden nagyon újnak hatott. Nem volt kopott, firkált, törött mint most. A színek szép élénkek voltak. Ritkán utazok ezen a vonalon, ezért a szemem nem szokott hozzá a mostani állapotokhoz, így a minap arra járva nagyon mellbe ütött az az állapot ami ott van. Mintha egy éhező afrikai ország metrójában járnák. Brutálisan leszlamosodott. A metrókocsi belseje főleg a harmadik világot idézte. Kellemetlen volt ott utazni. Lerohadt mint az ország.

szombi 2014.10.24. 09:35:33

a Reptér meg Káposztásmegyer túl kényelmes lenne, nehogymá'n a parasztoknak jó legyen!

jürgen baromartz 2014.10.24. 09:46:29

undorító az egész 3-as metró úgy, ahogy van. semmi nem öregszik rondábban, mint ez a kurva szocreál posztmodernizmus, a belem kifordul tőle.

gigabursch 2014.10.24. 11:02:48

Nagyon nem szeretném, hogy ugyanolyan egyentakonnyá váljanak az állomások, mint amivé tették a 2-es metrót.
Ha az ember elzisbbadt, majd megébredt, tudta, hogy hol jár.
Póbálja ezt meg valaki a 2-esen a felújítása óta.

gigabursch 2014.10.24. 11:08:51

Esetleg igencsak célszerű lenne a 3-as metrót elvinni az Árpád-kórházig és Rákospalota-Újpest VÁ-ig.
Délen meg Ferihegy 2-ig.

Hamar éhen halnának a hiénák, meg Hardy Mihály is.

ledo76 2014.10.24. 11:51:59

Van olyan megálló pl: Pöttyös utca, Klinikák, Ferenc körút (Corvin negyed) ami kimondottan ocsmány volt már újkorában, azokat érdemes átdizájnolni. De vannak állomások amik felújítva, igényesebb anyaghasználattal meg kéne tartani. Az egyen kinézetűre, ráadásul nem túl igényesen felújított 2-es metró tényleg nem követendő. Mindenesetre az állapotfentartásra azért érdemes lenne odafigyelni, mert a 90-ben átadott újpesti szakasz is teljesen leamortizálódott.

GépBalta 2014.10.24. 12:06:46

A múltkor amikor a hármas metróról a négyesre szálltam át, nem lehetett nem észrevenni, hogy mennyire szakadt a régi vonal. El is fogott az aggodalom, hogy az új vonal állomásai 30-35 év múlva ugyanilyen rondák lesznek e vagy sem.

Digitális Dzsihád 2014.10.24. 13:02:25

Korábban többen szóvá tették, hogy milyen ellentmondás van aközt, hogy a négyes metróban mozaikcsempéket csináltak, amik ilyen-olyan formatervezési dijjakat kaptak, áradoztak róluk - a kettes metróban meg fehérre festett bádoglemezzel eltakarták a hasonló a mozaikcsempéket. Lásd Blaha, Astoria.

Annak pedig, aki szürkének látta a megállókat a kettes metróban, javaslom, hogy lobbizzon a modern, ledes világításért, ami olcsóbban nagyobb fényt ad.

Kzsolt 2014.10.24. 14:19:52

@eszim:
Ugyanez igaz a 2-es állomásaira is. Gyalázat ahogy kinéz. Vastagon áll kosz mindenen.
Az a f*szfejű, aki kitalálta, hogy fehér legyen... vele takaríttatnám az állomásokat.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2014.10.27. 11:57:51

(1) Aki a 3-as metrót szocreálnak titulálja, annak nyilvánvalóan halovány fogalma nincs a szocreál jelentéséről, tartalmáról.

(2) Bővebben a 3-as metróról itt, virtuálisan végig a vonalon: fovarosi.blog.hu/tags/metro3sorozat