A 4-es metró állomásai

A nemrégiben átadott 4-es metró vonalának építkezését nagy sajtóvisszhang kísérte. Szó volt már hasznosságáról, szerkezeti újdonságairól, anyagi vonzatáról, de miután átadták, szólni érdemes a megállók művészi értékéről is, hiszen Budapest eddigi metróvonalaihoz képest egy teljesen új koncepcióval találkozhat az utazó közönség.

1.jpg

 

Keleti pályaudvar (a cikkben szereplő képek a szerző felvételei)

A 4-es metró ötlete eredetileg az 1970-es évek elejéről származik, de maga a kivitelezés csak 2006-ban kezdődött el. Az új metróvonal csaknem 8 km hosszú, ami körülbelül 15 és 30 méter közötti mélységben található. A 10 állomást magába foglaló vonal a Kelenföld vasútállomás és a Keleti pályaudvar között húzódik, és általánosságban elmondható, hogy a látszó beton használata az alapkoncepció egyik legfontosabb eleme. Ezt, az önmagában igencsak rideg, szürke és monoton hatású anyagot társították színekkel, fényekkel és különböző anyagokkal, ami ezáltal igazán érdekes. Így építőművészeti szempontból értékelhető kompozíciókat hoztak létre olyan terekben, amelyeket az emberek rendszeresen használnak és a hétköznapok szerves részét képezik. Előnyös, ha egy ilyen anyagnak a funkcionalitáson túl kellemes, barátságos hatása is van, és természetesen az sem utolsó szempont, hogy a földalatti világ az ember számára idegen környezet, mentes a természetes fénytől, ami adott esetben nyomasztó lehet.

2.jpg

Kelenföld vasútállomás

Észrevehető egyféle csoportosítás az állomások között, ennek megfelelően a két végállomás, a Keleti pályaudvar és a Kelenföld vasútállomás az egész metróvonalnak egyfajta keretet képez. Ezek a megállók egyszerűek és letisztultak, hatásuk leginkább a látszóbeton alkalmazásának és a térélménynek köszönhető, amit az átlag budapesti metróállomásokhoz képest különösen nagy belmagasság és a beszűrődő természetes fény teljesít ki.

3.jpg

II. János Pál pápa tér - peronszint

A II. János Pál pápa tér szerkezetében leginkább a két végállomáshoz hasonlít, de itt már megjelennek a színes részletek: a peron közepén található padok magas üveg háttámlákban, amelyek a peron két haladási irányát is elválasztják. A sárga és a narancs meleg színeit használtak a tervezők fehérrel kiegészítve, melyek főleg központi elhelyezésük miatt hatékonyan oldják a beton ridegségét.

4.jpg

Rákóczi tér állomás - mozgólépcsők

A Rákóczi tér és a Kálvin tér megállói a legfuturisztikusabb megjelenésűek, ezekben a látszóbetonon kívül is a hideg, fémes színek és anyagok dominálnak, erre a hatásra segít rá a fényhasználat is. Az összhatást a Rákóczi tér esetében csupán a mozgólépcső tere feletti lefedés formái, a fekete alapon fehér körök teszik némileg barátságosabbá, a Kálvin tér esetében pedig a fehér alapú színes, kézírást imitáló mozaik.

5.jpg

Rákóczi tér - peronszint

7.jpg

Kálvin tér - az állomás légtere a mozgólépcsőkkel

A következő párost a Fővám téri és a Szent Gellért téri megállók képezik, amelyekben a nagy belmagasságú tér felső részébe a tervezők beton rácsszerkezetet építettek. Ez a megoldás bizonyos mértékig lezárja teret, mégis lehetőséget nyújt arra is, hogy a valódi magasságot kifürkészhessük. Emellett olyan organikus hatású a rácsszerkezet, hogy a peron minden pontjáról más és más látvány tárul fel , ami különösen izgalmassá teszi a térélményt. A Szent Gellért téri megállóból a peronok falainak mozaikjait kell kiemelni, melyek ötletesek, viszont a metrón érkezőknek optikai hatása miatt zavaró lehet.

8-9-10.jpg

Fővám tér (b. és k.) és a Szent Gellért tér (j.)

A Móricz Zsigmond körtér esetében a tervezők két szintre osztották a peron belső terét, az alsó, közlekedő szintet a sínek és a peron közötti fal színes téglalapokból álló burkolata határozza meg, amihez a tiszta színeken kívül zöldet, narancsot, lilát és fehéret használtak. A tér felső részét, a beton pántok feletti homogén betonfelületet kékes-lilás fénnyel világítják meg, ami szintén hideg hatású és kontrasztban áll az sokszínűsége miatt vidám hangulatú közlekedő résszel.

11.jpg

Móricz Zsigmond körtér - peronszint

Az Újbuda-központ és a Bikás park az a két megálló, ahová az ember jelenlétét és a természetet a leginkább megpróbálták a tervezők becsempészni. Az Újbuda-központ megállónál az előbbi a meghatározó elem. Ebben a megállóban a mozgólépcsőket keretező fal repesztett üvegborítást kapott, aminek sejtelmes csillogása a megfelelő megvilágítás esetén magával ragadhatja az utazót. A következő említésre méltó részlet a peron feletti rideg, fémes anyag plasztikus, megtört felülete, ami egyféle burkot képez az ember számára a hatalmas térben. A peron végén található a megálló legizgalmasabb része, a hatalmas rogyasztott üvegfal, amiben az emberi lét konkrét nyomai fedezhetőek fel, így egy befőttes üveg lenyomata, kéz- és lábnyomok, vagy például egy rajzolt nap. A Bikás parki megállóban egyszerre érzékeltették az ember és a természet jelenlétét, növények, virágok láthatók a peron és a sínek közötti üvegfalon, valamint a peront lezáró falakon is. A padok különböző színű üveg háttámláit pedig gyerekrajzokkal díszítették, anyuval és apuval, autóval és tündérekkel. Ennek a megállónak kiemelendő színvonalú felszíni kiképzése van, ami háromszögű üvegrácsozatával és formájával leginkább a Bálnára hasonlít, és lehetővé teszi a természetes fény beszivárgást a földalatti térbe.

12-15-19.jpg

Montázs a dél-budai állomásokról

A 4-es metró megállóiról összességében elmondható, hogy olyan, építészeti szempontból friss gondolatokat jelenítenek meg a Magyarországon eddig ismert ilyen típusú építkezések között, amelyek minőségi kivitelezésű és művészi értékkel bíró alkotásokat, „tér szobrokat” hoztak létre, amelyek a jövőben örökséggé fognak válni.

20.jpg

Bikás park állomás felülvilágítója

Varga Orsolya

A bejegyzés trackback címe:

https://oroksegfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr306099357

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

magyar ember teli szájjal 2014.05.02. 10:49:16

Kiszórtak egy csomó pénzt az ablakon, az egész semmire nem jó, viszont csúnya, és erre azt mondják hogy "művészi érték": én semmi újdonságot itt nem látok. Hasonló remekmű a homokóra, az 56-os emlékmű, az Élmunkás tér, remélem ezeket is feldolgozod a hiánypótló blogban.

magyar ember teli szájjal 2014.05.02. 10:51:19

Azt nem kéne ünnepelni, hogy színes lámpákkal megvilágítják a falakat, meg lefestik a betont színesre. Ilyet egy középsős ovis is tervez napi szinten.

no.nick.today 2014.05.02. 10:53:14

Betonozott falú gödrök.

ComLo 2014.05.02. 11:05:43

@magyar ember teli szájjal: Szerinted minden haszontalan dolgot ki kell dobni? Ne aljunk meg itt: pl aszfaltozzuk le a parkokat hogy legyen parkolohely! olvasszuk be a Hosok teren levo szobrokat, es vegyunk belole lelegezteto gepet!!

A Homokora egy kifejezetten erdekes, turista csalogato latvanyossag volt, kar hogy a politika martaleka lett ...

Elmunkas ter, 56-os emlekmu, szerintem ide sorolnad a Deloite szekhazat: 2014-et irunk! Lassan el kell fogadni, hogy nem csak az az epulet amin barokk oszlopok vannak, es nem csak az szobor, ahol egy zold pasas ul egy lovon.

A muveszetnek sosem ragadt le a multban, bar a konzervativ ertelmiseg evezredek ota ezert kuzdott.

Szemely szerint pl az 56-os emlekmuvet, az egyik legjobb, es legkifejezobb kozteri mualkotasnak tartom.

Igenis el kell ismerni hogy ezen megalloknak VAN muveszi ertekuk. Mi tobb nemzetkozi viszonylatban is kiemelkedo!

DE es szerintem ebben egyet ertunk: azon lehet vitatkozni (de nem ez volt a post felvetese), hogy mi ertelme volt ilyen tobletkoltsegert ilyen szinvonalu hozzaadott muveszeti erteket beletenni.

Sokat vagyok Singapore-ban mostanaban. Amig 4-es metro elkeszult, ott kb 2* ilyen hosszu vonalat adtak att. Igaz, ott a megallok tized ilyen csicsasak. Itt lehet feltenni a kerdest, hogy megerte-e. Szerintem nem.

schawo2 2014.05.02. 11:52:41

Állati jól néz ki az egész. Egy nagyszerű turistalátványosság, csak önmagában ezért a látványért érdemes egy külföldinek eljönnie Magyarországra.

az_okoskata 2014.05.02. 12:01:46

@ComLo: teljesen egyet értek. annyira le van a mai ember korlátozódva a barokk korra, hogy az vmi félelmetes. az '56os emlékművet meg egyszerűen sokan nem értik, de sokszor jártam már úgy, hogy annak aki szidta, hogy milyen randa, elmagyaráztam h mit szimbolizál és máris másként nézte... szóval nehéz a mai átlag embernek, tudom, de túl kellene lépni a turul madár, kossuth szobor pároson, mert a világ előre kell hogy haladjon, nem hátra...
a metró meg tényleg kicsit pazarlás volt (jó nem kicsit, nagyon), de szép lett, jó érzés volt használni :)

Bizi Clop 2014.05.02. 13:21:13

Komolyan nem értem, hogy hogyan lehet az 56-os emlékművet nem érteni.

vuvuvu2 2014.05.02. 13:33:01

befejezetlen randa fércmunka az egész burkolat itt-ott csiricsáré (=ízléstelen, közhelyes) dizájn-elemekkel.

valaki tudja hogy mikor lesz teljesen kész? vagy elfogyott a pénz, és már a gellért tér mozgólépcsőjének bal oldalára sem kerül a randabarna burkolatból?

Egyallampolgar 2014.05.02. 15:57:18

Lám itt is rinyálnak páran, hogy felesleges pazarlás. Ez inkább azt bizonyítja, hogy a közlekedés szakmai szempontok hangzottak el legkevésbé az építkezés során.
Ez a blog nem is erről szól.

Én szerencsés vagyok, mert nekem nagyon tetszenek az állomások. Esetleg az írás említhette volna a megállók külső megjelenését is. Remélem még sokáig ilyen szépek maradnak.
Döbbenetes a különbség a korábbi nyomasztó vakondjárat hangulatú megállókhoz képest.
Remélem hamarosan befejezik. Mármint a vonalépítést a Bosnyák és Gazdagrét között.

christo161 · http://itkezdoknek.blog.hu/ 2014.05.07. 18:02:44

Emlékszek, hogy még a megépülése előtt az index fórumon sokan múzeum metrónak titulálták, gondolva arra, hogy inkább építészeti jelentősége lesz mint közlekedési. Kérdés persze az, hogy mennyire lehet szépnek nevezni (vajon az utasok hányad részének jön be ez a stílus). Ha úgy nézne ki mint a moszkvai metró egyes állomásai, szvsz akkor nevezném inkább múzeum metrónak. A régi metróknál ez is szebb. Az már más kérdés, hogy 10-20 év múlva hogy fog kinézni, mert a régi metrók sem voltak olyan csúnyák az átadásuk idején és az akkori elvárásoknak teljesen megfelelt az a szocreál retró sztájl.
Abba azért rossz belegondolni, hogy ezzel a 7 kilométerrel vacakoltak kb. 40 évet, és ha jól tippelek akkor a közeljövőben nem is nagyon van esély bővítésre. Állítólag a Bosnyák térig tartó szakaszon már nagyon kevés lenne az utas. Amíg Demszky volt a főpolgármester, az volt a terv, hogy ahogy végzett a fúrópajzs a keletinél, megy is tovább a bosnyákig. De amikor Tarlós nyert ez automatikusan törlődött. Sajnos vagy szerencsére, erről biztos sokat lehetne vitatkozni. Annyi biztos, hogy a 4-es metró csak egy projekt volt, ennek ellenére az EU-tól a tömegközlekedés fejlesztésére kapott pénzek nagy részét felemésztette. Sokak szerint inkább sok kis projektre kellett volna költeni, állítólag ez a pénz olyan nagyságrendű, hogy akár 10 villamosvonalat is meg lehetett volna belőle hosszabbítani, továbbá felújítani az összes villamosvonalat, új járműveket venni rájuk, és persze a buszhálózaton is teljes járműcserét lehetett volna eszközölni, emellett még 2-3 Duna híd is kifért volna.
Volt viszont több aletnatíva a 4-es metróra. Ezek tudomásom szerint 2000 körül (+- 5 év) kerültek napvilágra, vagyis jóval az építkezés elindítása előtt. Voltak tervek gyorsvillamosra, amely a Móricz Zsigmond körtér környékén alagútban közlekedett volna, volt terv S-Bahn szerű vasúti alagútra, arra alapozva, hogy két pályaudvar között épül a vonal.
kvtlinux.lib.uni-miskolc.hu/ali/veevk/Karolina
kvtlinux.lib.uni-miskolc.hu/ali/veevk/AliGut/
De ezek mellett kivesézték azt is, hogy mi a baj a 4-es metróval, és hogyan lehetne jobbá tenni. Kb. ilyesmikre gondoltak, hogy túl rövidek az állomások, ugyanakkor kb. olyan a megállókiosztás mint egy villamosnak.
veke.hu/2006/11/hamis-adatok-alapjan-szetfurt-varos-a-4-es-metro-valodi-erteke/
Valószínűleg azon múlott az egész, hogy akkor az MSZP volt kormányon, és nem a Fidesz, továbbá Demszky volt a főpolgármester. Persze kellett hozzá az EU Funds is, mert amúgy azelőtt a projekt 70%-át hitelből akarták finanszírozni, ami miatt nem csoda, hogy a Fidesz 1998-ban elállt a projekttől.
Nemsoká lesz új EU FUnds ciklus, de ha jól tévedek, itt már nem kap annyit az ország, de elvileg a jelenlegi kormány illetékesei is terveznek metrót építeni. Ezek közül választanak majd: 2-es metró és gödöllői hév összekötése, 5-ös metró első szakasza (Astoria és Lágymányosi híd között asszem), 3-as metró Káposztásmegyerig.

szebeee 2014.05.30. 00:39:55

@christo161:
Bocs, hogy ilyen későn reagálok, most találtam csak rá a blogra.
Szóval, a 4-es metróval kapcsolatban a probléma nem is igazán az, hogy a Keletinél megálltak a pajzsok, hanem hogy csak Kelenföldről indultak. Akkor lett volna igazán értelme az egésznek, ha Gazdagrétre is kimenne (elvileg tervben van, a másik végén pedig Újpalotáig hosszabbodna). Mint ahogy a hármasnak se ott lett volna az Újpesti vége, ahol.

Hallottam egy városi legendát is, kapaszkodjatok meg :
A szovjetek állítólag kifúrták volna a 4-es alagútjait az eredetileg tervezett teljes! hosszon. Mi inkább 1500 Lada Nivát kértünk. :)

csillaberk 2014.05.30. 02:45:18

A Kálvin téren a mozaikokban nem kézírást, hanem hangjegyeket lehet felfedezni.

csillaberk 2014.05.30. 02:53:48

@christo161: A metró ügyében nekem a VEKE állásfoglalásai valahogy soha nem stimmeltek. Azt az egy kérdést nem tudták nekem még elmagyarázni, hogy Buda déli részeiből a város központjába vagy azon túl utazó embereket, milyen más módon lehet elszállítani. Ha a 7-es buszok tömve voltak egymást érve is, ha a villamosok szinte sorban álltak a Bartókon (akár a buszok), az elég rossz annak, aki ott él. Ez mindenképpen "metróérett" tömeg.
Sokszor úgy érzem, hogy a VEKE-n belül valamilyen alapszabály kimondja, hogy Budapestre nem kell több metró. A világ jobb nagyvárosaiban építik, fejlesztik a metróhálózatot, csak Budapesten nem akar ez menni.
Ezzel nem azt mondom, hogy a 4-es metrót csak így lehetett volna megépíteni, de valahogy kellett.

Magát a metrót kipróbáltam. Sok a bécsi metróra emlékeztető elem, mégis jó pár dologban felülmúlja azt.
Most olvastam azt, hogy Bécsben jó 70 évvel később kezdtek metrót építeni, mint Budapesten. Ehhez képest kétszer annyi állomásuk van és kétszer olyan hosszú vonalhálózatuk. 1920-ban ugyanabból a helyzetből kezdte a két város...
Valahogy nem értem, hogy miért kell alapból gyűlölnie sokaknak a metrót.

christo161 · http://itkezdoknek.blog.hu/ 2014.06.10. 10:03:20

@csillaberk: Ezt a városi legendát talán ezen a linken találod, de hogy őszinte legyek, eddig még nem olvastam el ezeket a cikkeket. Hamarosan pótolni fogom ezt a hiányosságot.
www.es.hu/old/0007/riport.htm
www.es.hu/old/0008/riport.htm
"Guruló rubelek - fejezetek az orosz államadósság történetéből" a cikk címe, ha esetleg eltűnne, és valaki rá szeretne keresni.