„Building with Light” – ezzel a címmel írta meg Robert Elwall (1953–2012) angol történész és kurátor az építészeti fotográfia történetének máig legteljesebb összefoglalását, és az ő emlékére ugyanezzel a címmel rendeztek most novemberben konferenciát egykori munkahelyén, a Royal Institute of British Architectsben (RIBA), Londonban. Elwall Eric de Maré angol fotós és író „Building with Light” kifejezésével élve utalt arra a szoros kapcsolatra, mely a fotográfia feltalálása óta az építészetet és a fényképezést összefűzi. Az Örökségfigyelőn korábban megjelent cikkem, „Az építészeti fotó mint kulturális és digitális örökség” témájánál maradva foglalom össze a következőkben a RIBA mint a világ egyik legjelentősebb építészeti központja példaadó tevékenységét az építészeti fotó gyűjtése, megőrzése, rendszerezése, digitalizálása, közzététele és interpretálása terén.

1-2_RIBA_Elwall.jpg

A Royal Institute of British Architects épülete, London (a szerző felvétele); Robert Elwall: Building with Light. The International History of Architectural Photography. London–New York, Merrell Publishers, 2004.

A RIBA-t 1834-ben alapították „az építészet általános fejlődésének elősegítése” céljából, s az alapító okiratban megfogalmazott ilyen irányú alapelvek mellett azóta is kitartanak. Folyóiratuk, a RIBA Journal először 1894-ben jelent meg, melyet mind a mai napig kiadnak. Az intézmény fennállásának 100. évfordulóján, 1934-ben költözött a London központjában konkrétan erre a célra épült Portland Place 66 szám alatt álló Art Deco irodaépületbe, mely 1933 és 1934 között épült George Grey Wornum tervei alapján (az épületről és történetéről bővebben itt olvashatnak). Ma a RIBA a már több mint 40 000 tagból álló szakembergárdájából és szponzoraiból működik és tartja fenn magát; célja, hogy tagjai számára oktatást nyújtson, befolyásolja a kormány ilyen irányú politikáját, gyakorló építészeknek és elméleti szakembereknek kutatóhelyet biztosítson, és hogy a kiállításoktól a workshopokig terjedő különféle programokkal megszólítsa a szélesebb, laikus közönséget is. Az épület ad otthont az ingyenesen látogatható British Architectural Librarynak, és a RIBA gazdag – kb. 4 millió darabot számláló – archívumának és gyűjteményeinek, melyben kéziratok, építészeti folyóiratok, rajzok, makettek és fotográfiák találhatók. A gyűjtemény egy része (már több mint 80 000 kép) online is elérhető a RIBApix honlapján.

A RIBA fotógyűjteménye ma kb. 1,5 millió fotográfiát számlál, melynek gyűjtése, rendszerezése és publikálása elsősorban Robert Elwall, a gyűjtemény alapítója és egykori vezetője munkásságához köthető. Elwall 1976-ban könyvtárosként lett a RIBA munkatársa, majd 1980-ra az addig rendszerezetlen fotográfiákból létrehozta a RIBA fotógyűjteményét, melyet ezt követően tovább gyarapított. 2012 márciusában bekövetkezett halála után a gyűjteményt az ő tiszteletére nevezték el „Robert Elwall Photographs Collection”-nak. Elwall 30 éven át foglalkozott építészeti fotográfiával a terület egyik legjobbjaként, számos cikke jelent meg a témában különböző folyóiratokban, 1994-ben a brit építészeti fotográfia történetéről adott ki egy átfogó könyvet, majd 2004-ben jelentette meg a már említett „Building with Light. The International History of Architectural Photography” című kötetét. A könyv a fotográfia születésétől egészen napjainkig tárgyalja az építészeti fotó történetét a 19. századi dokumentáló fényképezéstől kezdve az építészetre specializálódott stúdiók és az amatőrök munkáján keresztül a modern fotográfiáig napjaink digitális technikájával bezárólag. A különböző fotográfiai tendenciák kronológiai tárgyalását tágabb kultúrtörténeti és társadalmi összefüggéseiben vizsgálja, az építészek és a fotósok kapcsolatát, a fotónyomtatás fejlődését, a fotó, a könyvkiadás és a sajtó viszonyát, valamint a fotó propagandaeszközeit egyaránt elemzi. Elwall 2009-ben kollégájával, Valeria Carullóval együttműködve az olasz építészeti fényképezésről is írt „Framing Modernism: Architecture and Photography in Italy 1926–1965” címmel. Ezen kívül számos kiállításnak volt kurátora, és brit építészeti fotósok, így Eric de Maré, John Maltby, Edwin Smith és John Donat monográfiáinak a szerzője. A Culture24-nek írott rövid esszéi, melyek a fotógyűjtemény kisebb szeleteiről, illetve az előbb említett fotósokról szólnak, online is elérhetők.

3-4_Elwall-Carullo_Mare.jpg

Robert Elwall – Valeria Carullo: Framing Modernism: Architecture and Photography in Italy 1926–1965. London, Estorick Foundation, 2009; Eric de Maré: Royal Albert Bridge, Saltash, Cornwall, 1940-es évek © RIBA Library Photographs Collection (forrás)

5-6_Maltby_Donat.jpg

John Maltby: Lakóház, Holford Square, Finsbury, London, 1955 © RIBA Library Photographs Collection (forrás); John Donat: Salk Institute for Biological Studies, La Jolla, Kalifornia, 1966 © RIBA Library Photographs Collection (forrás)

A RIBA fotógyűjteményének magyar anyaga is van, így például a két világháború közötti modern magyar építészetről készült fotográfiák egy figyelemreméltó gyűjteménye. Fontos megjegyezni, hogy ezek közül egyes pozitívoknak a negatívjai, vagy további nagyításai, illetve párdarabjai a Magyar Építészeti Múzeum gyűjteményében, vagy a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ Fotótárában lelhetők fel. Az anyagban többek között modern budapesti társasházakról és Molnár Farkas villáiról készült felvételeket találunk, melyeket olyan jeles magyar fényképészek készítettek, mint Seidner Zoltán vagy Haár Ferenc.

7-8_Seidner_Haar.jpg

Seidner Zoltán: Tyroler-ház, Budapest, 1934-36, tervezte Molnár Farkas © RIBA Library Photographs Collection (forrás); Haár Ferenc: Bérház, Budapest Pozsonyi út 38., 1936, tervezte Domány Ferenc és Hofstätter Béla © RIBA Library Photographs Collection (forrás)

A RIBA, illetve a fotógyűjtemény kurátorai a közelmúltban is számos programot rendeztek az építészeti fotográfiával kapcsolatosan. Idén szeptemberben nyitott és december 6-án zár az „Ordinary Beauty: The Photography of Edwin Smith” című retrospektív kiállítás, mely Edwin Smith, Anglia egyik legjelentősebb 20. századi fotográfusának munkáiból mutat be egy csaknem 100 fotóból álló válogatást. A hétköznapi életet megidéző városképek, a zord vagy épp idilli angol vidékről készített tájképek, atmoszférikus épületbelsők és külföldi útjainak emlékei tanúsítják Smith hangulatiság iránti rendkívüli érzékenységét. A tárlatról online galéria és rövid YouTube videó is készült.

9_Smith_Venice.jpg

Edwin Smith: Campo San Giorgio Maggiore, Velence, 1961 © RIBA Library Photographs Collection (forrás)

A kiállítás apropóján számos eseményt – tárlatvezetést, workshopot és előadást – is rendeztek, így például novemberben a Robert Elwall emlékének szentelt, fentebb már említett konferenciát „Building with Light: The Legacy of Robert Elwall” címmel; valamint októberben egy nyilvános ülést („The power of images – How photography changed architecture”), melyen gyakorló fényképészek és elméleti szakemberek folytattak eszmecserét arról, hogy a fotográfia hogyan alakította és alakítja ma is épített környezetünkről alkotott képünket. Ezeken kívül még január közepéig látogatható a londoni Barbican Centre-ben a témába vágó és a RIBA honlapján is ismertetett „Constructing Worlds: Photography and Architecture in the Modern Age” című kiállítás a fotográfia és a modern építészet viszonyáról.

A rendezvényekről bőséges írott anyag, illusztrációk és videók érhetők el a RIBA honlapján, melyből világosan kirajzolódik az intézmény tudatos politikája az építészeti fotó mint kulturális örökség megőrzése és mindenki számára elérhetővé tétele terén. A RIBA ezzel mutat példát az összes jelenlegi és leendő építészeti gyűjtemény számára.

Sebestyén Ágnes Anna

A bejegyzés trackback címe:

https://oroksegfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr846936007

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.