A rohanó és változó világ – bármily elcsépelt frázis is – létezik, és alkalmazkodnunk kell hozzá. Alkalmazkodni az életvitelünkkel, szokásainkkal, és ez nem csupán az egyes emberekre érvényes, hanem természetesen az intézményekre is. A múzeum sem maradhat a maga elefántcsont tornyába zárva, hanem nyitnia kell a korszak új elvárásai felé. Ez a folyamat már néhány évtizede zajlik, és ennek köszönhető, hogy a múzeumpedagógia, vagy akár az örökségmenedzsment külön diszciplínává vált. A kiállítás-rendezések területén új típusként jelent meg a kissé hibrid találmány, a látványraktár, ami bár elég sok helyen működik már Magyarországon is, mégis kevéssé megvitatott jelenség.
Ahogyan az elmúlt évtizedekben feloldódtak a hagyományos múzeumi épülethez kapcsolódó elvárások, hogy maga a múzeumépület is műtárggyá válhasson bizonyos szempontból, úgy a kiállítások is erre az útra léptek, mára a legelterjedtebb formája ennek az interaktív kiállító tér, ami a látogatót is szereplővé avatja. A látványraktárak a kiállítások tárgyorientált típusának elég extrém változatai, de azért kevés az olyan látványraktár, ahol ténylegesen mellőzve van mindenféle felirat vagy megnevezés, így ezeken keresztül az interpretáció is begyűrűzik a polcrendszerek közé. De a kérdés jogosan feltehető, miszerint a látványtár olyan raktár-e, ahová a látogatók is beléphetnek, tehát egyféle kulisszák mögötti nyitott tér, vagy pedig egy ömlesztett kiállítási tér-e.
A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum látványraktára
A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum látványraktára
A látványraktár vagy látványtárszerű berendezés nem csupán a tárgyak bemutatásának újszerű módja, hanem egyféle válasz is a muzeológia olyan kérdéseire, hogy mit és hogyan lehet és érdemes bemutatni lehetőleg a leginkább költséghatékony módon. E kiállítási típussal alacsony költségvetésből is igazán látványos dolgokat lehet elérni, hiszen az alapja egy egyszerű zárt polcrendszer, átlátszó elemekkel. A hatás itt leginkább a mennyiségben fog jelentkezni, így kiválóan alkalmas sorozatok bemutatására, egy-egy eszköz korszakok szerinti változatainak felsorakoztatására, vagy egy témakör minél szélesebb körű tárgyi emlékeinek ismertetésére. A kiállítások nem szorítkozhatnak csupán a kuriózumok, az egyedi és megismételhetetlen tárgyak bemutatására, hiszen a legegyszerűbb hétköznapi tárgyak is hordozhatnak magukban régiségértéket, vagy az alig néhány évtizedes eszköz is hű szószólója lehet saját korának.
A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum látványraktára: papír és írószer
A műtárgyvédelem szempontjai sem elhanyagolhatóak, hiszen egy látványtár készítésekor a múzeum nagyszámú műtárgyat kell hogy bemutatásra alkalmas állapotba hozzon, melyek védelmét már említett zárt polcrendszerek is biztosítják.
A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum látványraktára: árúdobozok
Magyarországon már több helyen is találkozhatunk látványraktárral, így például az esztergomi Duna Múzeumban, hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeumban, az Aquincumi Múzeumban vagy akár a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban, ahol az új állandó kiállítás megnyitása miatt nemrégiben rendezték át a látványraktárt.
Varga Orsolya