Az 1880–90-es években Szatmárnémetit (ma Satu Mare) is elérte a századforduló nagy építkezési láza. A kissé szendergő város felvirágoztatása érdekében a város vezetősége nagyszabású tervpályázatot írt ki 1897 nyarán. A pályázatot egy egyazon épületben megvalósítandó szálloda és vigadó megtervezésére…

A Kolozsvárra látogatók közül biztosan többen emlékeznek a főtéri New York Szállóra, a János Zsigmond Unitárius Kollégiumra, vagy a sétatéri Kioszk- és Korcsolyapavilon épületére. Mindez nem is csoda, hiszen a felsorolt épületek Kolozsvár központjának ma is látványos, reprezentatív részét képezik.…

Így rontottuk el a földszintek látványát Pár hete Terézváros önkormányzata Teréz körúti portálprogram címmel tett közzé egy tanulmánnyal és vizuális tervvel is kiegészített anyagot, amely voltaképpen nem szól másról, minthogy az önkormányzat lassan elkezdi komolyan venni saját szabályzatait, és ha…

Az Istvántelki Főműhely

 2014.06.12. 10:34

A számtalan kivételes pályaudvar mellett mindenképpen szót érdemel a vasúti építkezések háttérben meghúzódó, különleges épülettípusa: a járműjavító, vagy főműhely, melynek egyik jellemző képviselője az Istvántelki Főműhely, másik nevén Landler Járműjavító. MÁV Istvántelki Főműhely helysnrajza, 1903…

Ráklépésben 1906–2015

 2014.06.03. 09:00

A 2015-ös milánói világkiállítás magyar pavilonja kapcsán a múlt héten nyilvánosságra hozott egyszemélyi döntés mély gyomrosként érte nem csak az építész-szakmát, hanem a közvélemény építészetre fogékony részét is. E heti bejegyzésünkben nem a már megfogalmazott jogos kritikák számát szeretnénk…

M2 metromorfózis

 2014.05.29. 09:00

Metrósorozatunkat a legújabb (M4) és a legkorábbi (M1) után az 1950-es és 1960-as években épült 2-es metró történetével folytatjuk. Míg a két korábbi cikkünkben bemutatott vonalak értéke önmagában is nyilvánvalónak tűnik, addig a 2-es metró kapcsán felmerülhet a kérdés, hogy miben rejlik megőrzésre…

A pályaudvarokról szóló cikkek következő megállója a Győr belvárosát érintő felújítási hullámból egyelőre kimaradó vasútállomás épülete. Az állomásépület elhanyagolt állapota - a győri lakosság részéről folyamatosan érkező panaszok és az ide érkező turistákat fogadó látvány miatt is – egyre égetőbbé…

Ha metró, akkor modern!

 2014.05.14. 11:47

A kontinens első metróépítése, a budapesti egyes metró Az M4 megállóinak megoldásai ma számos nemzetközi építészeti elismerést, díjat hoznak a főváros számára. A budapesti metró történetében ez az első vonal megépítésénél sem volt másként, az 1900-as párizsi világkiállításon a budapesti földalattit…

A 4-es metró állomásai A nemrégiben átadott 4-es metró vonalának építkezését nagy sajtóvisszhang kísérte. Szó volt már hasznosságáról, szerkezeti újdonságairól, anyagi vonzatáról, de miután átadták, szólni érdemes a megállók művészi értékéről is, hiszen Budapest eddigi metróvonalaihoz képest egy…

Királyi mozgólépcső a Várban

 2014.04.25. 08:02

A megújuló Várkert Bazár talán legfeltűnőbb új eleme a hatalmas mozgólépcső. Rozsdavörös teteje némiképp megváltoztatja az összképet, Pestről is jól lehet látni. De vajon miért kell egyáltalán mozgólépcső a várba? És miért pont a Várbazárból indul? E kérdés az egész Budai Vár jelenlegi…

Öt évig tartó restaurálási és felújítási munkálatok után Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, Miskolctól 25 km-re északra, Edelény városában megnyílt a Bódva-folyó szigetén álló L’Huillier–Coburg-kastély. Ezt a jelentős műemléket 1716–1730 között építtette az Elzász-Lotaringiából származó Jean-François…

Megújuló városközpont?

 2014.04.09. 11:35

Ha valaki mostanában megfordult Dunaújvárosban, akkor bizonyára észrevette, hogy a köztereken építkezés, átalakítás és felújítás folyik. Ez alól nem kivétel a központ sem, bár már olyan régóta beszélnek az átépítésről és olyan régóta tervezik, hogy én személy szerint nem hittem a megvalósulásban.…

Kiméra a Bajcsy-Zsilinszky úton

 2014.04.02. 11:19

Aki mostanában elvetődik a Bajcsy-Zsilinszky út Teréz körúti torkolatához, bizarr teremtménnyel találhatja magát szemben. Az Eiffel Palace névre keresztelt, nemrégiben átadott irodaházról nekem legalábbis az ókori görög mitológia rémítő szörnyszülöttje, az egyszerre oroszlán- és kecskefejű,…

11,6 tonna a levegőben

 2014.03.26. 09:06

A kolozsvári Mátyás-szobor felújításáról A kolozsvári Mátyás király-szobor Fadrusz János szobrászművész főműve és a város méltán híres emblémája. Az emlékmű felállítása érdekében 1882-ben létrehoztak egy szoborbizottságot, melynek legfőbb feladata a szükséges összeg előteremtése, valamint a szobor…

Nem mind arany, ami fénylik

 2014.03.19. 08:14

Műemlékes szemmel a pesti Vigadó felújításáról Általános érdeklődés övezi a Vigadó újranyitását. Nem is csoda, hiszen egy évtizedes zárva tartás után történt mindez. Az épület új felhasználója, a Magyar Művészeti Akadémia körüli közéleti viták – és a frissen csillogó aranyozás – árnyékában…

süti beállítások módosítása